Стаття InVenture “Продаж бізнесу під час війни в Україні: у пошуках виходу”

26 Жовтня, 2022
Олексій Олейніков, керуючий партнер InVenture про те, які існують перспективи продажу бізнесу та активів у воєнний час в Україні

В умовах війни Росії проти України гостро повстає питання виживання більшої частини великого, середнього та малого бізнесу в Україні. Багато українських підприємств в умовах війни зіткнулися одночасно з широким спектром проблем, раніше з якими не доводилося мати справу.

Більшість із них можна звести до наступних:

  • Втрата бізнесу у зв’язку з анексією територій України та відповідно захоплення активів.
  • Втрата бізнесу та активів через їхнє фізичне руйнування після обстрілів.
  • Неможливість ведення бізнесу через його територіальну близькість до лінії фронту.
  • Виїзд ключових співробітників з України або їхнє переміщення на більш безпечні території.
  • Падіння купівельного попиту та втрата ринків збуту, зокрема можливості експорту продукції в РФ і Білорусь.
  • Перебої з доступом до різних важливих факторів виробництва (сировини, електроенергії та ін.).
  • Складнощі із забезпеченням логістики.

У такій ситуації у власників бізнесу в Україні вибір дій невеликий:

  • зупинення діяльності або консервація виробництва;
  • переміщення активів до інших регіонів чи країн;
  • залучення фінансування на відновлення діяльності;
  • банкрутство та ліквідація підприємств;
  • продаж бізнесу чи розпродаж ліквідних активів та запасів.

Сьогодні ми спостерігаємо, як бенефіціари найкрупнішого бізнесу в Україні безповоротно втрачають капіталізацію своїх активів. Вже 2023 року звичний список ТОП-100 найбагатших людей України суттєво зміниться. Зокрема, суттєво просядуть позиції представників великого бізнесу України у секторі металургії, агросекторі, рітейлі, будівництві, переробній та добувній галузях. У той же час відносно стійкими будуть позиції бізнесменів у секторі нерухомості, ІТ, в деяких галузях сектора послуг. Багато одіозних осіб, пов’язаних з російським бізнесом, через санкції та націоналізацію активів, зовсім зникнуть з поля зору.

Перерозподіл сил та «природний відбір» відбудеться також серед компаній середнього та дрібного бізнесу.

Як відомо, найбільша невизначеність для українського бізнесу відзначалася першими 2-3 місяцями війни, після чого власники почали поступово шукати виходи із ситуації. Однак не всім вдається їх знайти і до сьогодні. Згідно з останніми соціальними дослідженнями, станом на жовтень 2022 року: 85% компаній зупинили свою діяльність або суттєво скоротили обсяги реалізації товарів або послуг і лише 15% компаній зберегли колишні обсяги або дещо збільшили їх.

У будь-якому випадку, щоб вижити, більшість компаній істотно оптимізує свої витрати. Наприклад, порівняно з довоєнним рівнем, 42% співробітників українських компаній зіштовхнулися із скороченням зарплат, 34% персоналу відправлено у відпустки, 33% персоналу скорочено.

Сьогодні, 70% респондентів зазначають, що основним фактором відновлення бізнесу стане доступ до інвестицій та дешевих кредитів.

Продати бізнес в Україні стає ще складніше

Продаж бізнесу в Україні ще в довоєнний час характеризувався слабкою ліквідністю компаній, невисокою конкуренцією за активи, порівняно низькими мультиплікаторами та непрозорістю угод.

Ринок M&A в Україні, порівняно з тією ж Польщею, залишається слабо розвиненим. Обсяг угод M&A у Польщі у 2021 році становив близько $14 млрд проти $2,7 млрд в Україні (різниця більш ніж у 5 разів!), за кількістю угод M&A різниця також у 3 рази не на користь України.

В умовах війни завдання продажу українського бізнесу стає ще більш складним, але не безнадійним.

З власних спостережень InVenture, кількість охочих і заявок, що надходять, продати активи або діючий бізнес у воєнний час зросла в рази, а покупців стало значно менше.

Деякий попит з’являється на промислово-складську нерухомість внаслідок релокації підприємств, ділянки під перевалку с 2 коліями, рослинницькі агрокомпанії з земельним банком та дещо тваринництво, деякі сегменти альтернативної енергетики, підприємства харчової промисловості тощо.

Хто може стати інвестором чи покупцем бізнесу за таких умов?

Незважаючи на те, що війна негативно вплинула на стан більшості власників бізнесу, деякі бізнесмени залишилися відносно стійкими і продовжують займатися своєю справою.

Серед тих, хто може виступити основною рушійною силою щодо придбання активів та здійснення нових інвестицій в Україні, варто виділити наступні категорії:

  • Компанії, які розташовані у Центральній та Західній частині України, бізнес яких всупереч війні активно розвивався на тлі міграції платоспроможного попиту в західні регіони.
  • Експортоорієнтовані підприємства, які за нинішніх умов перебувають перважно у виграшній позиції.
  • Бізнесмени, які тримають свої заощадження переважно у cash, хто вдало вийшов із активів до криз та війни.
  • Компанії, продукція яких випускається, має високу затребуваність під час війни (наприклад, у сфері оборони та забезпечення ЗСУ або товари високого соціального значення).
  • Іноземні інвестори, стратегія яких орієнтована на високі ризики та скупку активів за стресовими цінами.
  • Новостворені цільові фонди та програми з відновлення та підтримки підприємств України під час війни.

Яка мотивація інвестора купити ваш бізнес сьогодні?

Залежно від профілю інвестора, мотивація покупки бізнесу під час війни може зводитись до наступного:

  • Придбати бізнес або активи за стресовою ціною (істотно нижче за собівартість / нижче за ринкову ціну), при цьому дисконти можуть становити і 30%, і 50% і 70% залежно від ситуації та специфіки активів.
  • Вирішити питання із релокацією бізнесу.
  • Поглинути ослаблого конкурента.
  • Купівля бізнесу з метою розширення чи оптимізації свого основного бізнесу.
  • Купівля нового підприємства у зв’язку із зупинкою чи втратою колишнього бізнесу, місця роботи, або бажанням змінити сферу діяльності.
  • Купівля бізнесу / активів із прицілом на післявоєнне відновлення економіки та внутрішнього попиту.

Як підготуватись до продажу бізнесу та збільшити свої шанси знайти інвестора?

1. Діючий бізнес завжди виглядає більш привабливо, ніж призупинений, тому варто активно зайнятися антикризовим управлінням та оптимізацією для збереження його життєдіяльності. Однак потрібно тверезо дивитися на ситуацію і не плисти за інерцією. В деяких випадках за відсутності реальних перспектив відновлення, краще призупинити збитковий напрямок ще на ранній фазі і відмовитися від його субсидування.

2. Необхідно оцінити чи є потенціал для відновлення бізнесу у післявоєнний час, можливо, у цей період варто сконцентрувати зусилля на пошуку стратегічного (можливо закордонного партнера) чи фінансового інвестора.

3. Самому поставити запитання кому потрібний і навіщо ваш бізнес в даний час і відповідно сформувати портрет потенційного покупця.

4. Провести підготовку бізнесу до продажу, починаючи від упорядкування правовстановлюючих документів, до консолідації важливої ​​інформації необхідної для інвестора.

5. Провести оцінку вартості бізнесу, враховувати нові реалії ніші на ринку, ризики бізнесу в період війни, а також зміну поточних фінансово-економічних показників у 2022 році.

6. Якщо ви хочете продати бізнес у цей час, ви повинні залишити в минулому фрази на кшталт: «я вклав у цей бізнес значно більше ніж ви пропонуєте», «піди знайди на ринку дешевше», «а ви спробуйте побудувати за ці гроші зараз», «нещодавно мені пропонували за це .. $ млн» і т.д.

7. У переговорах з покупцями у цей час потрібна особлива гнучкість щодо умов угоди (це може стосуватися форми оплати, розстрочки з оплати, перехідний період із супроводу бізнесу, утримання платежів тощо).

8. З пошуком покупців та супроводом угоди вам зможуть допомогти професійні інвесткомпанії та брокери, які мають успішні технології та досвід продажу бізнесу, прямий доступ до широкого кола інвесторів тощо.

Подати заявку






    * Файл повинен важити менше 5 мб
    Замовити дзвінок

    Передзвонимо протягом 5 хвилин.


      Зв'яжіться з нами

      Розкажіть нам про свої пропозиції, коментарі або скарги